طرز صحبت کردن افراد عادی با افراد موفق فرق میکند.
آنها خوب میدانند چطور در دیگران تاثیر گذاشته و از چه جملاتی استفاده کنند.
در واقع رمز موفقیت این افراد در هنر متقاعد کردن دیگران است که یکی از مهمترین مهارتهای ارتباطی به شمار میرود.
در اینجا به چند روش اشاره میکنیم که به راز و رمز موفق شدن در صحبت کردن اشاره میکند.
مورد اول : از حوزه دانش و قدرت صحبت کنید.
اگر با سوالی مواجه شدید که جوابش را نمیدانید به جای اینکه فقط اظهار بیاطلاعی کنید چیزی بگویید که در عوض کار بلد بودنتان به چشم بیاید.
مثلاً بگویید این موضوع تخصص علی آقاست پس بگذارید ببینیم نظر علی در مورد این سوال چه چیزی است…
این طرز جواب دادن موجب افزایش اعتبار حرفهای شما پیش دیگران میشود، چون با این کار نشان میدهید که واقعاً سعی دارید به سوال طرف مقابل جواب دهید و اینکه خوب میدانید چگونه از تخصص همکارتان برای رسیدن به جواب کمک بگیرید.
مورد دوم : همکارانتان را برای شرکت در بحث تشویق کنید.
هر وقت به بنبست رسیدید از اعضای دیگر تیم بپرسید.
اینکه چه کار میتوانیم انجام دهیم که یک قدم به راه حل نزدیکتر شویم.
به عبارت دیگر از هم تیمیهای خود نظرخواهی کنید و حتی اگر نظراتشان بیراه و نشدنی بود، باز هم در تبادل نظر با آنها کوتاهی نکنید.
به این ترتیب دیگران را تشویق کردید که در بحث شرکت کنند و هرچه را در ذهنشان میگذرد با شما در میان بگذارند.
شاید دانش و استعداد منحصر به فرد یکی از اعضای تیم که میتواند چالشها را از دریچه و یا زاویه جدیدی ببیند، کمک کند که موانع را کنار بزنید.
مورد سوم : از ابراز همدردی با دیگران غافل نشوید.
به همکارانتان نشان دهید که تلاش آنها را میبینید و قدر زحمتهایشان را میدانید تا ترغیبشان کنید به قابلیتهایتان ارزش بگذارند و برایتان احترام قائل شوند.
به مشکلهای همکارانتان گوش دهید و برای اینکه بدانند درکشان میکنید خط فکری خودشان را در صحبتهایتان بازتاب دهید.
همچنین از زبان بدن کمک بگیرید تا در طول مکالمه به طرف مقابل نشان دهید که به آنچه میگوید توجه دارید.
مثلاً کمی به جلو خم شوید و ارتباط چشمی برقرار کنید تا همدلی کردنتان بیشتر حس شود و حرفی بزنید که برای تقویت رابطهتان کمک کند.
مثلاً بگویید آره خیلی چالشی به نظر میاد یا بگویید میفهمم داری چی میگی …
مورد چهارم : اعتماد به نفس داشته باشید و به دیگران هم اعتماد به نفس بدهید.
هر وقت شخصی به شما انتقاد کرد، نظراتش را در کمال آرامش بشنوید.
حتی اگر نظراتش را قبول ندارید خیلی محترمانه از اینکه دیدگاهش را صادقانه با شما در میان گذاشته، تشکر کنید.
این واکنش نشان میدهد که به خودتان مسلط هستید و از هر بازخوردی که شاید به بهبود عملکردتان منجر میشود، استقبال میکنید.
به علاوه این طرز برخورد نشان میدهد، به اندازه کافی عاقل هستید که بازخوردهای کاربردی را به مرحله اجرا در بیاورید.
همچنین یادتان باشد دیگران را به خاطر نقاط ضعفشان به باد انتقاد نگیرید.
در عوض با تعریف و تمجیدهای سازنده تلاش کنید تا روحیه همکارانتان را تقویت کنید.
مثلاً بگویید خیلی خوب داری کارتو انجام میدی یا بگویید میدونم که میتونی انجامش بدی…
دیگران با شنیدن این قبیل تاکیدات مثبت ترغیب میشوند که نهایت تلاششان را به کار ببندند.
موردپنجم : از دستاوردهای همکارانتان قدردانی کنید.
به دستاوردهای سایر همکارانتان اذعان داشته باشید و نشان دهید که برای خدمات همگی آنها ارزش قائلید و میخواهید از زحماتشان قدردانی کنید.
مثلاً در پایان پروژه بگویید که این یک تلاش تیمی فوق العاده بود.
مطمئناً بدون شما نمیتونستم از عهده کار بر بیام…
همین دو جمله ساده نشانه فروتنی، خوش قلبی و صداقت و سایر خصلتهای مثبت است که دیگران را ترغیب میکند دوباره با شما همکاری کنند.
همانطور که در ابتدا هم اشاره شد هنر متقاعد کردن دیگران یکی از مهمترین مهارتهای ارتباطی است و تسلط بر آن، طوری کمکتان میکند که بتوانید حرفی بزنید که اعضای تیمتان را سریعتر به سمت هدفی مشترک هدایت کنید.
در آخر اینکه با رعایت صداقت در گفتار و گشاده رویی در رفتار میتوانید احترام دیگران را جلب کرده و به درجهای برسید که روی اطرافیانتان و حتی عالم هستی تاثیر مثبت بگذارید.