هنر رزمی وینگ چون و تاریخچه آن

وینگ چون یکی از جدیدترین و مدرن ترین سبک های کونگ فو است که حدود ۳۰۰ سال پیش در معبد شائولین در جنوب چین پدید آمد.

افسانه ها حاکی از آن است که نگ موی، راهبه بودایی و بزرگ معبد شائولین، از دانش گسترده خود در هنرهای رزمی برای ایجاد یک روش مبارزه موثر استفاده کرد که بر قدرت بی رحمانه تکیه نداشت.

او آن را از روی نام اولین دانش آموز خود، زنی جوان به نام ییم وینگ چون، نام گذاری کرد.

وینگ چون در حال حاضر یکی از محبوب ترین سبک های کونگ فو است و افراد مشهوری مانند بروس لی، رابرت داونی جونیور و مبارز UFC اندرسون سیلوا در حال تمرین و ترویج این هنر هستند.

تاریخچه وینگ چون

وینگ چون یک هنر رزمی کاربردی و مبتنی بر مفهوم است که بر کارایی بیش از حرکات پیچیده و نمایشی تاکید دارد. مفاهیم اصلی آن، مانند تئوری خط مرکزی و حمله و دفاع هم زمان، آن را برای دفاع شخصی واقع بینانه بسیار موثر می کند.

هدف وینگ چون این است که یاد بگیرید چگونه از خود دفاع کنید، اما واقعا چه چیزی وینگ چون را متمایز می کند؟

گفته می شود وینگ چون توسط زنی به نام ییم وینگ چون خلق شده است. طبق افسانه، او وینگ چون را خلق کرد تا افراد کوچکتر بتوانند بر افراد بزرگ تر و قوی تر غلبه کنند.

برخلاف بسیاری از هنرهای رزمی که بیشتر بر روی قدرت و سرعت تمرکز می کنند، در عوض وینگ چون عمدتاً بر روی زمان بندی و موقعیت یابی تمرکز می کند.

هدف وینگ چون این است که به افراد بیاموزد چگونه از خود دفاع کنند.

وینگ چون برای دختران و زنان طراحی شده است.

افسانه های زیادی در مورد چگونگی ایجاد وینگ چون وجود دارد. رایج ترین داستانی که گفته می شود در مورد زنی به نام ییم وینگ چون است.

در زمان سلسله چینگ در امپراتوری مینگ، یک معبد بودایی شائولین وجود داشت. راهبی به نام نگ موی در آنجا در جنگل قدم می زد و به این فکر می کرد که چگونه می تواند گونگ فو خود را بهتر کند.

همانطور که راه می رفت صدایی شنید و به سمتی که صدا از آن می آمد نگاه کرد.

در این هنگام او یک مار و مرغ ماهیخوار را دید که در حال جنگ هستند. او حرکات ظریف و دقیق آن ها را از نزدیک تماشا می کرد. او توسط حرکات نرم و موقعیت آن دو مسحور شده بود.

موی بسیار مجذوب مبارزه آن دو شد. او شروع به تجزیه و تحلیل حرکات آن ها کرد و سعی کرد آنها را با کونگ فو خود ترکیب کند.

او حرکت مار را با دستانش تقلید کرد و خود را مانند لک لک قرار داد. او روزها و ماه ها تلاش کرد تا سبک جدید خود را در گونگ فو کامل کند.

هنگامی که او در مهارت های جدید خود در هنرهای رزمی پیشرفت کرد، هنر رزمی خود را به زنی آموخت که توسط یک مرد مسن تر مورد آزار و اذیت قرار می گرفت.

نام این زن ییم وینگ چون بود. او دختر زیبایی بود که ظاهرش مردی را جذب می کرد که سعی می کرد او را برای ازدواج با قلدری تصاحب کند.

موی از کاری که مرد انجام می‌داد متنفر بود، او نمی‌توانست تحمل کند که ییم وینگ چون مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. او تصمیم گرفت وینگ چون خود، گونگ فو تخصصی خود را آموزش دهد تا ییم وینگ چون دیگر مورد آزار و اذیت آن مرد قرار نگیرد.

پس از مدتی، ییم وینگ چون همه چیزهایی را که موی به او آموزش داده بود، آموخت.

یک روز در حالی که ییم وینگ چون در حال قدم زدن در کنار جنگل بود، مردی که او را اذیت می کرد ظاهر شد و او را غافلگیر کرد. مرد بازوی او را گرفت، اما ییم وینگ چون هیچ احساسی نشان نداد، او حتی نگران نشد.

وقتی مرد سعی کرد او را هل دهد، ییم وینگ چون غیرقابل حرکت شد، ساختار او مانند درختی با ریشه های عمیق به زمین متصل شد.

ییم وینگ چون از چنگ مرد خارج شد، بازوی او را گرفت و او را به زمین خم کرد و در این حال همزمان با مشت به صورت مرد کوبید. ییم وینگ چون توانست از خود در برابر یک قلدر دفاع کند و آن مرد دیگر هرگز مزاحم او نشد.

در آن زمان، او با مردی ازدواج کرد که عاشق او شد. او آنقدر او را دوست داشت و به او اعتماد داشت که ییم وینگ چون هنر رزمی خود را به او آموخت. از آن زمان به بعد، وینگ چون از نسلی به نسل دیگر ادامه یافت.

 وینگ چون به گونه ای ساخته شده است که از طریق حرکات محکم (ساختار) حریفان بزرگتر را به دست گرفته و بر آنها غلبه کند.

***

مترجم : کامبیز حسامی

 

آموزش-تکنیک-های-وینگ-چون

 

آموزش آنلاین تکنیک های وینگ چون

 

آموزش ورزش های رزمی

 

بازگشت به صفحه مقالات ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *